05/05/2020

Babbelboet: Veilig Contact in Coronatijd

Bewoners van verzorgingshuis de Gollards in Den Burg op Texel kunnen na weken van afzondering eindelijk weer op veilige wijze hun familie zien dankzij een gezamenlijk initiatief van LC Texel en de Rotary op Texel.

De clubs hebben een zogeheten 'BabbelBoet' gerealiseerd waarin mensen elkaar kunnen ontmoeten zonder het risico te lopen elkaar met het coronavirus te besmetten. De BabbelBoet bestaat uit een huiselijk en warm ingerichte container met een glazen wand in het midden en twee aparte toegangen naar binnen. Bewoners en hun familie kunnen met behulp van een geluidsinstallatie door de glazen wand met elkaar praten. Michiel Uitdehaag, burgemeester van Texel, verrichtte vrijdag 1 mei de officiële opening van de BabbelBoet die vervolgens meteen in gebruik werd genomen. De 97-jarige Willem van den Berg, bewoner van het Texelse verzorgingshuis, sprak in de BabbelBoet met zijn schoondochter Matty Zegers.  Van Lionszijde verrichtte president Ingmar Veeger een hoop werkzaamheden door diverse partijen en mensen op het eiland bij elkaar te brengen om de BabbelBoet in te richten, aan te kleden en gebruiksklaar te maken. De Lions en de Rotary hadden gezamenlijk een werkgroep voor het initiatief opgezet. Bedoeling is dat een bewoner van het verzorgingshuis een half uur met zijn/haar familie in de BabbelBoet kan verblijven. Vervolgens wordt de container goed gereinigd waarna een volgende bewoner een half uur zijn/haar familie in de BabbelBoet kan zien en spreken. LC Texel had eind april eigenlijk de jaarlijkse Lionsveiling zullen houden, maar dat kon helaas niet doorgaan als gevolg van de coronacrisis. Het realiseren van de BabbelBoet was gelukkig een goed alternatief om - met dank aan alle netwerken - voor anderen de handen uit de mouwen te steken.