06/11/2021

Jeugduitwisseling 2022

Op het Europaforum zijn met de aanwezige Europese landen (met inbegrip van Turkije) goede afspraken gemaakt over de Lions jeugduitwisseling 2022. Deze gaat door, echter uitsluitend binnen Europa. De Homestay vindt plaats van 10-17 Juli, de kampen van 17 – 27 Juli. Dat betekent dat we in 2022 geen jongeren van ‘overseas’ ontvangen of buiten Europa uitzenden. Desondanks is er een ruime keuzemogelijkheid binnen Europa waarbij er ook nieuwe kampen zijn bijgekomen ( b.v. Turkije, Roemenië en Polen ) en een speciaal kamp voor jongeren met diabetes type 1 in Finland en een kamp voor blinden in Italië. Volgens een enquête, die gehouden is onder de jongeren die in 2020 zouden deelnemen, maar vanwege Covid 19 niet konden deelnemen aan de uitwisseling en op basis daarvan de garantie hebben gekregen om komend jaar deel te nemen, bestaat er voldoende animo om ook te participeren aan een uitwisseling binnen Europa.

Waar moeten jongeren die naar Nederland komen aan voldoen?

Jongeren die naar Nederland komen, moeten volledig gevaccineerd zijn (aantoonbaar door QR code of vaccinatiepapieren) en bij aankomst een recente negatieve PCR-test  overleggen.

Daarnaast mogelijk nog aanvullende RIVM-richtlijnen afhankelijk van de ontwikkelingen rond Covid.

Waar moeten de Nederlandse jongeren die uitgezonden worden, aan voldoen?

Zij moeten voldoen aan de in het betreffende land geldende regels.

In ieder geval dienen zij volledig gevaccineerd te zijn en een internationaal geldige QR-code te hebben. Daarnaast moeten zij voldoen aan aanvullende eisen welke mogelijk t.z.t. in het te bezoeken land zullen gelden.

Wat verwachten we van de gastgezinnen?

We verwachten van de gastgezinnen dat de gezinsleden boven de 12 jaar volledig gevaccineerd zijn, zodat het risico om binnen een gezin geïnfecteerd te raken minimaal zal  zijn.

Mochten gastgezinnen vragen hebben over mogelijke extra risico’s door het ontvangen van een jongere, dan kunnen zij hierover contact opnemen met de verantwoordelijke YEC van het district.

In Nederland verblijvende jonge statushouders kunnen meedoen.

De oorspronkelijke gedachte van de Lions jeugduitwisseling is het leren waarderen van elkaars verschillen en het creëren van wederzijds begrip voor elkaars gewoonten en cultuur.

Daarom krijgen ook jonge in Nederland verblijvende statushouders, leeftijd van  18-20 jaar,

de gelegenheid om mee te doen aan een van de beide jeugdkampen, die in 2022 in Nederland worden georganiseerd.

Hiervoor zullen in elk jeugdkamp maximaal 5 plekken voor jonge statushouders beschikbaar zijn.

Verdere richtlijnen m.b.t. de werving & selectie zullen nog volgen. Mochten er clubs zijn die al contacten hebben met statushouders dan kan dit worden doorgegeven aan de verantwoordelijke YEC van het district, Aart van den Brink.